Subscribe:

Friday 4 March 2011

SEMINAR MEMPERKASA KELUARGA BAHAGIA DALAM KOMUNITI LA 21 MANJUNG


 Manjung, Perak : Di atas kesedaran betapa pentingnya remaja sebagai aset utama dalam menjana pembangunan negara dan sebagai pemimpin masa hadapan, Jawatankuasa LA 21 Manjung bersama Mimbar Permuafakatan Ibubapa Malaysia (MAPIM) Daerah Manjung, Majlis Belia Daerah Manjung dan Pasukan Pelindung Kanak-Kanak Daerah Manjung mengambil inisiatif menjayakan Seminar Memperkasa Keluarga Bahagia Dalam Komuniti LA 21 Manjung pada 26 Jun 2010 di Dewan Merdeka, Majlis Perbandaran Manjung.
Seminar yang di rasmikan oleh Y.B Dato’ Seri Kong Cho Ha, Menteri Pengangkutan Malaysia merangkap Ahli Parlimen Lumut telah menarik minat lebih 400 peserta hadir dari pelbagai kaum dan peringkat umur. Dalam ucapan perasmiannya, Y.B Dato’ Seri Kong Cho Ha mengharapkan banyak lagi seminar seperti ini di jalankan dengan melibatkan pelbagai kaum, selain dari mendapat maklumat, kenal mengenali, bertukar-tukar pendapat ia akan menyatupadukan kaum untuk merealisasikan Gagasan 1 Malaysia.
”Peranan agensi kerajaan, swasta dan badan NGO serta pemimpin masyarakat perlu peka keadaan persekitaran dalam komuniti bagi membendung punca gejala keruntukan akhlak remaja dapat di atasi dari awal. Program Seminar seperti ini boleh meningkatkan kesedaran komuniti yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap pelbagai gejala sosial dan isu persekitaran masing-masing boleh di kongsi dalam seminar,” katanya.
Seminar juga telah menampilkan Ceramah Pn. Fauziah Hanim Yahya, Kaunselor/Pegawai Penerangan LPPKN Negeri Perak bertajuk ’Tanggungjawab Ibu Bapa Dalam Pembinaan Remaja Yang Berakhlak Mulia’ yang memaparkan belbagai kejadian keruntuhan moral akhlak remaja yang telah berlaku di Malaysia.
Pada slot program forum pula dengan tajuk ’Cabaran dan Peluang Dalam Membentuk Remaja Yang Berakhlak Mulia’ menampilkan 3 ahli panel yang di Pengerusikan oleh En. Tajul Adzmir Mustapha dari Majlis Belia Daerah Manjung dengan ahli panel Supt. Ahmad Rabawi Jamil, Ketua Bahagian Agama dan Kaunseling IPK Perak, Tn. Hj. Ayub Mohamed, YDP MAPIM Perak merangkap Naib Presiden MAPIM Kebangsaan dan En. Jalaludin Abd. Aziz, Pengarah LPPKN Perak.
Pelbagai isu di pertengahkan yang mencakupi isu gejala keruntuhan akhlak remaja dalam komuniti, masalah komuniti, punca gejala keruntuhan akhlak, saluran bantuan dan cara mengatasi di perbincangkan bersama. Ini bertujuan untuk menimbulkan kesedaran kepada peserta terhadap tanggungjawab mereka membantu menangani masalah remaja di kawasan komuniti masing-masing.
Pada kesimpulannya, ibu bapa sebagai tunggak keluarga memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengawal anak-anak supaya menjadi insan yang berdisplin berakhlak mulia dan menjadi rakyat yang berguna di masa hadapan dengan bantuan masyarakat komuniti yang perihatin dan cemerlang.
Bersempena dengan seminar ini MAPIM Negeri Perak telah membuka meja pameran yang memamirkan segala gambar aktiviti MAPIM, kertas kerja MAPIM, menerima permohonan ahli MAPIM dan pertanyaan berkaitan MAPIM, pameran di kelolakan oleh En. Mohd Suhaimi Mohd Royani Setiausaha Kehormat MAPIM Perak dibantu oleh En. Abd Rahim Arshad AJK MAPIM Perak.

0 comments:

Post a Comment